België is te duur, alarmeert Volvo. De hoge loonlasten brengen de toekomst van de Gentse fabriek in gevaar. 'We hebben onze troeven', benadrukt minister van Financiën Koen Geens.
Peeters verzekerde de nieuwe Volvo-topman Håkan Samuelsson dat de federale regering werkt aan de hoge loonlasten. U moet het dus oplossen als financiënminister?
Geens: "Ik denk niet dat Peeters verwees naar mij. Voor zover ik weet ben ik geen minister van Loonlasten. Maar goed, ik heb Peeters zijn reactie gehoord. De federale regering doet haar best om de loonkloof met de omringende landen te dichten tegen 2018. We hebben daar al goede maatregelen genomen."
Toch niet genoeg, bewijst dit dreigement?
"Kijk: op het vlak van loonlasten zijn we misschien niet bij de koplopers. Dat is zo. Maar op het vlak van flexibiliteit, zeker voor ploegenarbeid, is België absoluut niet slecht. Daar zijn we bij de allerbesten. En we zullen alles doen om dat te blijven."
Maar opnieuw: we zijn toch niet competitief? Kijk maar naar de recente sociale drama's bij Ford Genk en ArcelorMittal.
"We willen verbeteren en die buitenlandse werkgevers in ons land houden. Zonder twijfel. Maar altijd de competitiviteit verhogen, al wat je wil, maar het gaat om een internationaal gevecht als nooit tevoren. Als je dan 'verliest' is de schuld niet altijd aanwijsbaar. De wereld is vandaag zeer open."
Reden te meer om snel in actie te schieten?
"U mag niet vergeten: loonlasten zijn een heel gemengd verhaal. In die loonlasten zitten ook voor een groot stuk onze sociale bescherming en onze koopkracht. Zweden heeft zelfs een zwaardere loonlast dan België. En dat heeft ook zijn reden. Het land is de koploper in de strijd tegen werkloosheid. Net zoals België. Men moet stoppen met ons altijd in het verdomhoekje te stoppen en de masochist uit te hangen. Nog wel meer landen hebben ook last van delokalisering. China was er nog niet veertig jaar geleden. Als de Amerikanen en Zweden toen naar België kwamen, dat was een ander tijdperk. We doen ons best, we gaan aanpassen, maar er zijn tendensen die zijn wat ze zijn."
Dat klinkt niet hoopgevend.
"Peeters kennende zal hij vechten tot de laatste snik voor Volvo Gent. En het federale niveau gaat hem zeker helpen, schouder aan schouder. Het zal lukken met Volvo. Kloppen op die nagel van de loonlasten is wellicht zinvol, maar we kunnen daartegenover toch ook een productiviteit en flexibiliteit stellen die te benijden zijn. België is nog altijd geliefd."