Mobiliteitsminister Jacqueline Galant gaat hardleerse chauffeurs strenger aanpakken met onder andere betalingsbevelen, hogere sancties en alternatieve straffen. Zo wil ze vermijden dat jaarlijks nog duizenden overtreders hun boete in de vuilnisbak gooien. Omdat magistraten verzuipen in het werk, blijven zij vaak ongestraft en loopt de schatkist miljoenen euro's mis.
Galant wil ook met zoveel mogelijk landen persoonsgegevens uitwisselen. "Niet alleen voor snelheidsovertredingen, rood licht, veiligheidsgordel, alcohol, drugs, helm, gsm en verboden rijstrook, maar ook voor parkeerboetes", luidt het.
De minister voert trouwens ook een slimme besparing in, door voortaan nog maar één brief met vaststelling én boete te verzenden. Tot nog toe kreeg een overtreder steeds twee brieven. Dankzij een reparatiewet die Galant samen met justitieminister Koen Geens voorbereidt, kunnen parketten weldra eindelijk betalingsbevelen uitsturen naar wie een onmiddellijke inning (kleine overtreding) of minnelijke schikking (grote) maar niet betaalt. Wie dan binnen de 30 dagen zijn boete nog niet vereffent, ziet die straks verrekend in de personenbelasting. Sterker nog: die rekening valt ook 35 procent duurder uit.
Galant vindt het ook "soms misschien beter om overtreders verplicht vormingslessen of extra opleidingen te laten volgen, als alternatief voor een boete".