Geens pakt reclame voor goksites aan

le mercredi 04 novembre 2015 10:11 Het Laatste Nieuws

Een Champions League-duel met tijdens de rust de ene na de andere reclame voor online weddenschappen, of gigantische billboards waar online gokkantoren worden aangeprezen. Voor bevoegd minister Geens lopen de reclamepratijken voor goksites uit de hand. Vooral jongeren moeten beschermd worden tegen een mogelijke verslaving.

Daarom heeft hij een aantal maatregelen in de pijplijn. Zo wil hij samen met onder meer de goksector, de JEP (de Jury voor Ethische Praktijken in de Reclame) en de Kansspelcommissie een 'protocolakkoord' afsluiten. Daarin zouden concrete afspraken staan over wat wel en niet kan. De Nationale Loterij heeft al zo'n afsprakenkader. Daarin staat bijvoorbeeld dat reclame niet de indruk mag wekken dat spelen je schulden kan oplossen, je job kan vervangen of dat je kansen om te winnen bijzonder hoog zijn.

Stok achter deur

Het nieuwe protocol zou heel wat verder gaan en bijvoorbeeld de 'doorspeelbonus' aan banden leggen. De eerste teksten zijn klaar. Ze worden tegen eind deze maand besproken met alle betrokken partijen. Tegen begin 2016 moet er een definitief akkoord zijn.

Naast deze 'softe' regulering, wil Geens ook een juridische stok achter de deur. Zo laat hij onderzoeken of een verbod op tv-reclame voor speelproducten voor acht uur 's avonds mogelijk is. De initiatieven passen in het plan van Geens om de online goksector beter te reguleren. Zo is hij ook bezig met een betere controle van de spelers.