Op (zware) verkeersovertredingen zoals vluchtmisdrijf staat vandaag hooguit enkele maanden cel. De straffen kunnen verhogen bij recidive of wanneer er slachtoffers zijn, maar dat voorkomt niet dat veel politierechters gefrustreerd zijn door de gebrekkige strafuitvoering in verkeerszaken. Ook de publieke opinie heeft meer dan genoeg van de straffeloosheid in het verkeer.
'Ik begrijp de frustratie over de strafuitvoering volledig. Een straf moet worden uitgevoerd, ook als het een korte is', zegt Geens in een interview met De Standaard.
Al blijft hij bij zijn voornemen om celstraffen onder één jaar af te schaffen. 'Ik heb mijn twijfels bij het nut daarvan, zegt Geens. 'In die korte periode kun je de twee doelen van een straf - vergelding en reïntegratie - niet bereiken'.
'Maar we gaan die gevangenisstraffen onder een jaar niet zomaar afschaffen. Ik combineer die verandering met een herziening van álle strafmaten, ook die voor verkeersovertredingen. Er zullen dus ongetwijfeld ook misdrijven zijn waarbij we de strafmaat opdrijven. Hardleerse wegpiraten zullen niet aan een celstraf ontsnappen.'
Samen met minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) stelt Geens daarom een groep experts samen die het verkeersstrafrecht moet doorlichten. 'Hun werk moet ertoe leiden dat voor verkeerszaken de juiste straffen worden gevonden én uitgevoerd', zegt Geens. Daarnaast wil hij ook blijven inzetten op alternatieven zoals werkstraffen.