Komen we ooit nog onder de terreurdreiging uit? Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon waarschuwt voor routine. Het blijft een uitzonderlijke situatie. Hij hoopt 'zo snel mogelijk te kunnen meemaken' dat het niveau verlaagt. Dat zit er niet meteen aan te komen. Alvast uit Oostenrijk kwam een nieuwe waarschuwing voor mogelijke aanslagen in niet gespecificeerde Europese steden.
Het brengt een nieuwe veiligheidscultuur dichterbij.
Daarbij moeten we wennen aan politie en leger in het straatbeeld. Onze gegevens worden nog nauwgezetter gecontroleerd. Wie weet volgen infrastructurele maatregelen: toegangspoortjes, kogelvrij glas of antirampaaltjes. In heel wat landen is dit de gewoonste zaak. Voor onze contreien gaat het om het afscheid van een charmante naïviteit.
Het thema houdt ons bezig. De aanslagen in Parijs bewezen dat om het even wie het slachtoffer kan worden van zelfmoordterroristen. Met een karrenvracht aan juridische maatregelen appelleert de Belgische regering aan deze bezorgdheid. Alvast premier Charles Michel voorspelt een nieuwe balans tussen het recht op veiligheid en individuele basisrechten.
Nu al is duidelijk dat het voornemen om van radicalisme verdachte burgers een enkelband om te gorden, op dit punt geen makkelijke klip wordt. Iemand proactief beroven van zijn vrijheid, eventueel na een administratieve procedure, blijft een moeilijke evenwichtsoefening. Anderzijds smeken specialisten om alle mogelijke maatregelen om te voorkomen dat geradicaliseerde jongeren vervellen tot moorddadige kamikazes.
Toch is paniek uit den boze. Terecht pleit Jaak Raes, de baas van de Staatsveiligheid, voor wat relativering. We lopen nog steeds een groter risico om het leven te laten in een verkeersongeval. Het blijft een merkwaardige paradox. Als het om terreur gaat, reageert een regering sneller dan het licht. Maar een doeltreffend beleid rond verkeersveiligheid kost al snel enkele jaren.
Koen Geens heeft dat begrepen. Voor een aantal overtredingen wil de minister van Justitie strengere gevangenisstraffen. Zo verdwijnt een roekeloze chauffeur wel degelijk achter de tralies. Repressie volstaat niet om het rijgedrag van de Belg structureel bij te spijkeren. Maar soms helpt zo'n stok achter de deur. Hopelijk dringt Geens tijdens het overleg met minister van Verkeer Jacqueline Galant er ook op aan om dat rijbewijs met punten te reanimeren.
Een samenleving moet zich wapenen tegen elke vorm van terrorisme. Maar we mogen niet vergeten dat het verkeer elke dag twee dodelijke slachtoffers eist.
Bart Brinckman