​Groen licht om gevangenen te laten werken voor callcenters

op 02 augustus 2018 10:34 De Tijd

Het proefproject in de gevangenis van Beveren dat gevangenen doet werken voor een callcenter, krijgt navolging. Ook gedetineerden uit andere gevangenissen zullen medewerker van een callcenter kunnen worden.

Eind vorig jaar ging in de gevangenis van Beveren een opmerkelijk proefproject van start. Dat was opgestart door de Regie van de Gevangenisarbeid, die onder de commerciële naam Cellmade tal van diensten levert die worden uitgevoerd door gedetineerden. Het gaat dan vooral om handenarbeid, zoals confectie (zie hiernaast), boekbinderij, drukkerij, verpakking, metaalbewerking, schrijnwerkerij tot kaasmakerij. Maar in de gevangenis van Beveren mochten vijf gedetineerden aan de slag gaan voor een callcenter. Daarvoor was een contract afgesloten met het bedrijf SoServices uit Turnhout.

Uit een vijftiental geïnteresseerde gedetineerden selecteerde de Regie voor de Gevangenisarbeid vijf geschikte kandidaten, onder anderen 60-plussers voor wie de fysieke arbeid minder vlot ging. Het was de bedoeling dat ze vanuit hun cel via het interne, beveiligde communicatiesysteem Prison Cloud met een headset telefoontjes zouden uitvoeren voor marktonderzoeken en tevredenheidsenquêtes.

De gedetineerden zouden niet zelf de nummers vormen. Dat nam het externe bedrijf voor zijn rekening. Ze zouden ook geen persoonlijke info krijgen over de mensen die ze opbellen en ook de opgebelde klanten zouden nooit te weten komen dat ze vanuit de gevangenis werden opgebeld om bijvoorbeeld te weten of ze tevreden waren over de herstelling die was uitgevoerd aan hun wagen.

Het was afwachten of het proefproject succesvol zou uitdraaien. Dat blijkt het geval. 'SoServices is erg tevreden over het project en het geleverde werk', liet minister van Justitie Koen Geens (CD&V) weten aan N-VA-Kamerlid Goedele Uyttersprot. 'Het pilootproject is positief verlopen en binnen het directoraat-generaal Penitentiaire Inrichtingen is er interesse om het project uit te breiden naar andere gevangenissen. Cellmade is vragende partij voor nieuwe opdrachten, maar is afhankelijk van het aanbod.'

Ook de woordvoerster van het Gevangeniswezen, Kathleen Van De Vijver, bevestigt dat het de bedoeling is om ook in andere gevangenissen callcenters te organiseren. 'We kijken dan ook naar gevangenissen in Wallonië, zoals Leuze en Marche-en-Famenne, waar Prison Cloud al geïnstalleerd is', stelt Van De Vijver. Al is dat afhankelijk van nieuwe opdrachten die SoServices of een andere externe partner aanbrengt. 'Momenteel is het wachten op nieuwe opdrachten, maar we willen dit graag in het najaar uitbreiden.'

Volgens Geens was de evaluatie van het proefproject door het externe bedrijf over de hele lijn positief: van de grondige screening en weloverwogen selectie van de gedetineerden, hun beleefdheid, klantvriendelijkheid, de manier waarop ze het uitgeschreven script volgden, hun kennis van de beide landstalen, hun inzet en interesse om de aangeboden opleiding te volgen, hun stressbestendigheid, hun pc-vaardigheden, enzovoort.

Volgens Geens waren er evenmin veiligheidsincidenten door het werk als medewerker van een callcenter. 'Veiligheid was een prioriteit bij het uitwerken van dit project. Er was een veiligheidsbuffer ingebouwd. Prison Cloud was de basis voor een veilige connectie naar het callcenter van waar de telefoongesprekken werden opgezet, en voor een gecontroleerd gebruik van de connectie.'

Ook voor de gedetineerden is de job interessant. Gemiddeld levert gevangenisarbeid hen 2,50 à 3 euro per uur op, goed voor zo'n 300 euro per maand. En ze kunnen vanuit hun cel ook even contact hebben met de buitenwereld.

LARS BOVÉ