De route naar veiliger verkeer

op 16 december 2015 11:36 DE MORGEN

Het gaat de verkeerde kant uit met onze verkeersveiligheid. Er vallen weer meer doden en het aantal bestuurders dat positief blaast, stijgt. Na raadpleging van de burger gaat de regering aan de slag met een stapel maatregelen. Wat vinden experts van de tien belangrijkste en zijn ze haalbaar?

1

Nultolerantie voor beginnende bestuurders

Verkeersminister Jacqueline Galant (MR) zorgt voor het opvallendste en gevoeligste voorstel. Ze wil de alcohollimiet verlagen van 0,5 naar 0,2 promille voor wie nog geen drie jaar zijn rijbewijs heeft. Jongeren zondigen nochtans minder dan oudere chauffeurs, maar wanneer ze dronken rijden, maken ze wel acht keer meer kans op een zwaar ongeval. Bij 55-plussers is dat maar anderhalve keer meer.

HET OORDEEL van politierechter Peter D'Hondt: "Ik ben pro. Jongeren blijven oververtegenwoordigd in de ongevallenstatistieken en vaak wordt een klein beetje alcohol gebruikt om drugsgebruik te camoufleren."

IS HET HAALBAAR? Galant maakt zich sterk dat ze dit snel kan doorvoeren. Foute inschatting? CD&V en N-VA zijn fel tegen en ook Open Vld wil meer onderzoek. "We moeten grote vissen vangen, niet meer vissen", luidt het. Afwachten dus of dit er echt komt.

2

Strijd tegen recidivisme

Minister van Justitie Geens (CD&V) werkt aan strengere straffen voor zware feiten als vluchtmisdrijf (van inbeslagname van auto tot gevangenis) en wil eindelijk ook het nationaal strafregister op punt zetten. Nu worden rechterlijke uitspraken zo slecht bijgehouden dat recidivisten vaak niet eens als veelplegers herkend worden.

HET OORDEEL van politierechter Kathleen Stinckens: "Zeer goed, maar het probleem blijft dat minnelijke schikkingen nog altijd niet worden geregistreerd. Iemand die 20 keer per jaar een boete krijgt en 1 keer voor de rechter moet verschijnen, is voor de rechter geen veelpleger, hoewel hij dat wel is."

IS HET HAALBAAR? "Het is al zo vaak beloofd, maar nu lijkt het toch op het goede spoor te zitten", aldus Stinckens.

3

Alcoholslot

Preventief wil Galant het verplicht maken in alle bussen, repressief moet het als straf uitgesproken kunnen worden.

HET OORDEEL van Danny Smagghe (Touring): "In Engeland is dit al verplicht voor beroepschauffeurs. Wij zijn voor."

IS HET HAALBAAR? "Niet evident", zegt rechter Stinckens. "Het is heel duur en het vraagt een omkaderingsprogramma met begeleidende maatregelen. Als rechters dit massaal gaan opleggen, ontstaan er gigantische wachtlijsten. Auto's confisqueren lijkt mij realistischer."

4

Alternatieve straffen

Galant wil een gedragsverandering afdwingen door niet langer de overheid maar de overtreder zelf te laten betalen voor vorming en gemeenschapsdienst.

HET OORDEEL van rechter Stinckens: "Waarom niet? Dit kost veel geld."

IS HET HAALBAAR? Kan snel goedkeuring krijgen, maar werkt uiteraard niet bij onvermogende overtreders.

5

Betere inning: onbetaalde boetes blijven probleem

Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) en collega Geens willen nu de wetgeving hervormen. Een vonnis van de rechter is niet meer nodig en wordt vervangen door een betalingsbevel. Blijft iemand weigeren, dan kan de overheid innen via de belastingen of beslag leggen op loon of auto. Ook willen ze eindelijk werk maken van het beter innen van boetes bij buitenlandse overtreders.

HET OORDEEL van Danny Smagghe: "In Frankrijk ontsnappen wij niet meer aan boetes. Dat dit omgekeerd nog altijd niet het geval is, is onbegrijpelijk."

IS HET HAALBAAR? "Het ziet er naar uit dat het er komt, maar het is al zo vaak beloofd."

6

Databank van rijbewijzen

Politiepatrouilles moeten in de toekomst direct kunnen zien of de bestuurder die ze tegenhouden een geldig rijbewijs bezit. Nu gebeurt het vaak dat veroordeelden met een rijverbod ofwel hun rijbewijs niet inleveren bij de rechtbank, of het als gestolen opgeven bij de gemeente.

HET OORDEEL van rechter D'Hondt. "Eindelijk."

IS HET HAALBAAR? Ja. Geens en Jambon hebben er 500.000 euro voor uitgetrokken.

7

Grotere pakkans

Jan Jambon wil de pakkans opdrijven van 20 naar 33 procent. Niet makkelijk in besparingstijden. Daarom wil hij inzetten op meer efficiëntie: ANPR-camera's (automatische nummerplaatherkenningscamera's), afhandeling van pv's door burgerpersoneel van politie, via gebruik van snuffeltoestellen en speekselanalyse per actie meer bestuurders controleren op alcohol en drugs."

HET OORDEEL van rechter D'Hondt: "De pakkans is de jongste vijftien jaar verhoogd, maar het is nog lang niet voldoende. Dit moet de prioriteit blijven, ook in tijden van terreur."

IS HET HAALBAAR? D'Hondt: "Ja, maar helaas stel ik vast dat het budget voor speekseltests alweer op is."

8

Gsm-gebruik achter het stuur

Jan Jambon wil de politiecombi's uitrusten met dashcams om bewijsmateriaal te verzamelen.

HET OORDEEL van Touring: "Wij zijn pro. Particulieren doen het ook, maar het is nog altijd de politie die voor politie moet spelen."

IS HET HAALBAAR? "Mits een duidelijk juridisch kader wel. Maar strikt genomen is het niet nodig. Een pv van de politie heeft nu al bijzondere bewijswaarde, bewijsmateriaal of niet."

9

Elektrische fietsen

Galant wil de bestuurders van alle elektrische fietsen die sneller dan 25 rijden helmplicht, inschrijving en theoretisch rijbewijs opleggen.

HET OORDEEL van Touring: "Zeer goed. Elektrische fietsen zijn een nieuw fenomeen, maar er gebeuren heel veel ongevallen mee."

Ja. kan vrij snel ingevoerd worden.

10

Eenvoudiger wegcode

Voor Galant is dit dé grote werf van haar legislatuur. Onder andere de voorrangsregels zijn te complex, maar ze wil geen voorafname doen over het al dan niet behouden van de voorrang van rechts.

HET OORDEEL van Touring: "De wegcode is een onbegrijpelijk kluwen, dit moet echt grondig worden aangepakt."

IS HET HAALBAAR? "Ja", zegt rechter Stinckens, "maar nultolerantie voor beginnende bestuurders maakt het net nog complexer."

(DDW