Gokreclame aan banden gelegd

op 21 oktober 2016 11:18 Het Nieuwsblad

De goksector in ons land haalde vorig jaar een omzet van bijna 800 miljoen euro. Dat is drie keer zoveel als in 2011. Tegelijk nemen de problemen toe: volgens Kamerlid Els Vanhoof (CD&V) werden vorig jaar 309.055 spelers uitgesloten. Een kwart van hen zijn mensen die om beroepsredenen niet mogen gokken, zoals politiepersoneel en rechters. De rest zijn 'probleemspelers'. Ter vergelijking: in 2012 waren het er nog maar 134.761. Vooral het internetgokken, onder meer op sportwedstrijden, verklaart volgens Vanhoof de stijging.

Minister van Justitie Koen Geens ­beseft de problemen en gaat de vele reclame inperken. Oorspronkelijk was hij van plan de problemen op te lossen via een regeling tussen de sector, de hulpverlenings- en consumentenorganisaties. Maar Test-Aankoop wilde een wettelijke regeling, en de VAD - het expertisecentrum voor verslavingen - vond dat de goksector niet ver genoeg ging. “Wij willen niet alleen het enorme volume aan reclame inperken, we vinden de gokreclame ook veel te agressief”, zegt ­Marijs Geirnaert.

Omdat de verschillende spelers niet tot een akkoord kwamen, besliste Geens het alsnog via wettelijke weg te regelen. De Kansspelcommissie moet een regeling uitwerken.

Maar daar hebben de gok­bedrijven niet op gewacht. Ze stelden gisteren een eigen convenant voor. Daarin beloven ze onder meer niet te mikken op jongeren of kwetsbare groepen en niet de zekerheid van grote winsten voor te spiegelen. Ze gaan, zoals de alcohol- en ­tabaksector, ook een waarschuwingszinnetje in alle reclame opnemen.

Kermit De Kikker

“Deze regeling komt er wellicht om Geens voor te zijn”, zegt ­Geirnaert. “Maar voor ons volstaat dit niet.” Ook Kamerlid Els Vanhoof wil meer. Zij wil niet alleen de reclame inperken, maar ook alle gokactiviteiten verbieden onder de 21 jaar. Die leeftijd wil ze laten controleren met de elektronische identiteitskaart, zoals ook bij online casinospelen verplicht is. “Dan kan je je nooit meer aanmelden als Kermit De Kikker, zoals nu wel het geval is.”

Dat het voetbal bedreigd is ­zonder gokreclame, vindt Vanhoof nonsens. “Over de Formule 1 zei men dat ook toen de ­tabaksreclame gebannen werd. Maar uiteindelijk is die mooi overeind gebleven.”

Bart Moerman