​Strengere identiteitscontroles moeten jonge gokkers beschermen

op 27 juni 2018 09:55 De Tijd

Strengere identiteitschecks moeten de achterpoortjes sluiten voor jonge en problematische gokkers om zich toch op wedsites te begeven. Daarvoor ligt een regeringsbesluit op tafel.

Kabinetsmedewerkers van de ministers van Binnenlandse Zaken, Justitie en Digitale Agenda buigen zich deze week over nieuwe regels voor de online goksector.

Wie online wil gokken moet zich eerst registreren voor hij aan de slag kan op legale sites van gokbedrijven met een vergunning. Daardoor heeft de Kansspelcommissie, de waakhond van de goksector, een beter zicht op de wedactiviteiten. Toch is het systeem nog niet helemaal waterdicht en slagen geblokkeerde of minderjarige spelers erin de boel te bedotten met valse gegevens. Scherpere identiteitschecks moeten de achterpoortjes sluiten.

Daarnaast wordt eind dit jaar in principe een wet van kracht die gokreclame tijdens en rond sportwedstrijden verbiedt.

Tijdens het WK voetbal verkent de gokgekte in ons land nieuwe hoogten. Gokreclame is overal, zowel op tv, op straat als online. De grote gokbedrijven jagen op klanten met gulle welkomstbonussen. Wie bij Unibet 40 euro stort, mag met 120 euro spelen. Volgens experts worden de weddenschappen tijdens het WK aantrekkelijker gemaakt om de adrenalinerush te verhogen.

'De WK-gekte vertaalt zich in een aanwas van nieuwe klanten', bevestigt Dennis Mariën van het gokbedrijf Unibet, deel van de beursgenoteerde groep Kindred. 'We zijn voorstander van verantwoord spelgedrag', is de campagneslogan van de beroepsvereniging BAGO, waarbij de gokbedrijven Circus, Unibet, Golden Palace, Napoleon Games en Betfirst aangesloten zijn.

Preventiewerkers hebben het moeilijk met de almaar intensere vervlechting tussen de goksector en het voetbal. De Argentijnse voetbalgod Diego Maradona is tijdens dit WK een van de boegbeelden van het gokbedrijf Bwin. Unibet sloot onlangs een sponsoringdeal met de Franse kampioen PSG. Betway is sinds 2016 de officiële 'wedpartner' van Sporting Anderlecht.

Gokreclame is al langer alomtegenwoordig bij de wedstrijden van de Champions League op de commerciële zenders, maar ook de openbare omroep VRT werkt voor de WK-programma's samen met Unibet. De spots van Unibet zijn te zien voor, tijdens de rust en na de wedstrijden. Daarop komt kritiek.

Vlaams Parlementslid Imade Annouri (Groen) vindt het 'onbegrijpelijk dat de VRT, als verlengstuk van de overheid, reclame maakt voor online gokken'. 'De sector mag zichzelf overpromoten en is ondergereguleerd.'

Annouri stelde daar in maart al vragen over aan Vlaams minister van Media Sven Gatz (Open VLD). Gatz speelde de bal toen door naar het federale niveau. Annouri legt Gatz, bevoegd voor de VRT, morgen in het parlement opnieuw vragen voor over de samenwerking met Unibet. Ook de sp.a en de regeringspartij N-VA vragen Gatz meer uitleg. De VRT wenst niet vrij te geven hoeveel de omroep overhoudt aan de samenwerking met Unibet.

'In reclame wordt gokken verheerlijkt. Wedbedrijven bestoken klanten met bonusbedragen als ze een tijdje niet meer gegokt hebben. Ze zetten online superkrachtige algoritmen in om wedden te promoten. Het is tijd voor veel meer sensibilisering over de verwoestende impact van gokverslaving', zegt Annouri.

De Kansspelcommissie droomt ervan dat een Rode Duivel het boegbeeld van een preventiecampagne wordt. 'Maar dat gaat niet, want een reglement van de wereldvoetbalbond FIFA verbiedt de Rode Duivels om mee te werken aan preventiecampagnes.'

EEN BUSINESS VAN 600 MILJARD EURO

Volgens het onderzoeksbureau Juniper is de wereldwijde markt voor online weddenschappen in een jaar tijd met 13 procent gestegen, tot 600 miljard euro. 'Er is veel kruisbestuiving, vooral tussen sportweddenschappen en online casino's. Spelers kunnen snel switchen van het ene gokproduct naar het andere', zegt Lauren Foye van Juniper. Chatbots en gepersonaliseerde aanbiedingen zullen de band met de online gokker nog intenser maken, voorspelt Foye.